vrijdag 23 april 2010

De geesten rijp maken

Voorspellen is moeilijk. Vooral als het de toekomst betreft. Toch lijkt eén trend wel duidelijk: Nederland vergrijst. Al vele jaren woedt in de politiek de discussie over wat dat moet betekenen voor de leeftijd waarop mensen met pensioen kunnen gaan. Aanvankelijk durfden politieke partijen nauwelijks in het openbaar te spreken over een eventuele verhoging van de AOW-leeftijd. Dat was politieke zelfmoord. Echter, het onderwerp ging daarmee niet weg. Langzaam maar zeker zijn de 'geesten rijp gemaakt' voor een verhoging van die leeftijd tot 67 jaar. Iedereen gaat er inmiddels van uit dat het onvermijdelijk is.

Het lijkt erop dat een aantal politieke partijen nu de geesten rijp aan het maken is voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek. Veel burgers vrezen dat ook dit onvermijdelijk in het verschiet ligt. Maar er is één groot verschil met de AOW-leeftijd: voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek zijn de argumenten uitermate veel zwakker.
  • De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.
  • We moeten bezuinigen.
  • Het fiscale stelsel wordt eenvoudiger als aftrekposten worden geschrapt of als alle vermogensbestanddelen in box 3 zitten.

Wat opvalt: geen van deze argumenten betreft de werking van de woningmarkt. En dat de woningmarkt er aantoonbaar schade door oploopt - en daarmee de gehele economie, en daardoor ten koste gaat van veel werkgelegenheid - wordt door sommigen maar even vergeten.

Vereniging Eigen Huis vindt beperking van de hypotheekrenteaftrek als platte bezuiniging spelen met vuur. Zij probeert met het aandragen van feiten en analyses, gebaseerd op 36 jaar ervaring met de woningmarkt, de discussie weer terug te brengen naar de kern. En de boze geesten weer terug in de fles.

Laat ook uw stem horen! Doe mee aan de peiling hypotheekrenteaftrek

1 opmerking:

  1. Met name het idee om het huis als vermogen in box 3 te belasten baart me nog zorgen ook. We stoppen kunst of sieraden toch ook niet in box 3? Ook het rendement op onroerend goed waar je zelf in woont krijg je niet als geld in handen. Je kunt dus ook geen gedeelte aan de fiscus overmaken.
    Misschien moet ik mijn optie op de eigenlijk veel te dure bouwgrond van de gemeente maar laten verlopen. Ik dacht de hypotheek in 10 jr af te lossen. De stimulans, die de overheid nog in 2005 introduceerde, is/was dat daarna geen huurwaardeforfait meer bijgeteld hoeft te worden.

    Wat mij opvalt is dat de (lokale) overheid wel graag de bijna 5 ton voor mijn kavel ontvangt (waarschijnlijk subsidieer ik daarmee de sociale woningbouw) maar vervolgens vinden sommige politieke partijen dat ik in zo'n belachelijk duur huis ga wonen dat bij mij wel extra geld gehaald kan worden.

    Het gevolg van plaatsing van het huis in box 3 zou zijn dat zelfs mensen met een afbetaald huis in problemen komen zodra bv het inkomen inzakt. Ik zie wel partijen die de hyptheekrenteaftrek ongemoeid willen laten maar helaas geen partij die duidelijk maakt dat het eigen huis, ongeacht de waarde, uit box 3 moet blijven. Daar zou ik juist wel graag duidelijkheid over hebben.

    BeantwoordenVerwijderen