zondag 4 april 2010

Zo naturel mogelijk en geen ruitjes graag

Rob MulderIngewijden kijken er waarschijnlijk niet meer van op, maar voor mij is het wennen. Het is me in één week al twee keer overkomen. Het begint met de redactie van een bekend tv-programma die enthousiast opbelt. Ze gaan een item wijden aan bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek. Vereniging Eigen Huis mag natuurlijk niet ontbreken.

"Is er iemand beschikbaar? Mooi! En wat gaat hij of zij dan precies zeggen? Interessant! Maar hoe zit het dan precies met dat en dat aspect? En wat vinden jullie dan precies hier en daar over? En kun je al iets zeggen over de voorlopige uitslag van de peiling? Oh, is die pas drie dagen in de lucht? Maar in drie dagen al wel meer dan 70.000 keer ingevuld? Zo hé! Door bijna de helft niet-leden? Nou nou! Interessant hoor, don’t call us, we’ll call you." En dan hoor je dus niks meer. Op zich geen ramp, want Vereniging Eigen Huis heeft over belangstelling niet te klagen. Maar het is qua omgangsvormen en –normen wel even wennen voor mij. Het zou toch netjes zijn als je even te horen zou krijgen dat het niet doorgaat.

Afgelopen vrijdag verliep het nog vreemder. Een discussieprogramma had al uitgebreid met een collega van de persafdeling gesproken en had – geheel volgens het patroon – daarna niets meer van zich laten horen. Totdat een bevriende hoogleraar hen weer op mijn pad stuurde. Of ik zaterdag in de uitzending wilde komen.

Minimaal drie kwartier telefonisch gesproken met de redactie over onze standpunten. En zowaar, ik werd uitgenodigd per e-mail, inclusief parkeerinstructies en make up- en kledingadvies: zo naturel mogelijk, geen kleine ruitjes en grote vlakken wit en/of zwart, dit in verband met vervorming van het tv-beeld thuis. Mijn komst werd zelfs op twitter aangekondigd. Maar om tien uur ’s avonds ging de telefoon. "De redactie heeft, vanwege de samenstelling van de gasten, toch besloten u niet uit te nodigen." Nou ja, kon ik in elk geval mijn ruitjesoverhemd weer aan.

Laat ook uw stem horen! Doe mee aan de peiling hypotheekrenteaftrek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten