vrijdag 28 mei 2010

Over de uitslag en de reactie van de media

Als meer dan 121.000 mensen meedoen aan een peiling over een veelbesproken onderwerp als hypotheekrenteaftrek en woningmarkt, wil iedere journalist als eerste -en exclusief- de resultaten daarvan hebben. Dat zijn onmogelijke verzoeken om aan te voldoen en daarom kijken we zorgvuldig naar het beste medium waarin we ons verhaal kunnen vertellen. Dat werd de NOS. Afgesproken was dat Marlies Pernot op donderdag 27 mei om half acht voor de microfoon van het radio 1 journaal de resultaten zou vertellen en daarna voor de camera van het journaal. Een enkele ochtendkrant zou het nieuws donderdagmorgen ook al brengen. Het persbericht over de uitkomst van de peiling zou op dat moment via het ANP naar alle mediaredacties worden gestuurd.

Mooi plan dat echter op het laatste moment in duigen viel. Een ijverige ANP journalist zag ons bericht woensdagavond al op het bureau van een collega liggen. Dacht "daar schrijf ik alvast een leuk artikeltje over" en publiceerde het direct. Nooit gelet op het embargo en de publicatieopdracht voor de volgende dag.

Resultaat: ophef in redactieland. NOS was ‘not amused’, het AD ook niet en wijzelf waren in grote verwarring. Bellen met het ANP. Daar voelde de journalist direct dat hij fout zat, stamelde verontschuldigingen, maar het nieuws was er al uit. En ijverige nieuwssites zoals nu.nl hadden woensdagavond om 9 uur allemaal ons bericht voor de volgende dag al op hun homepage.

Gelukkig was er begrip bij de NOS. Journalistiek is mensenwerk en afschuiven op ‘gekke computerfouten’ heeft dan ook geen zin. Marlies vertelde bij de NOS een helder en stevig verhaal en ook in andere programma’s konden we vertellen wat de mening van eigenwoningbezitters en huurders was over renteaftrek, wonen en politiek.

En wat bleef er hangen? Toch teveel de verkeerde boodschap. Dat ‘geen taboe’ hetzelfde zou zijn als de renteaftrek willen afschaffen. Maar nee, dat zeggen 121.000 Nederlanders niet. Geen taboe betekent dat renteaftrek niet onbespreekbaar is en dat men bereid is om er over na te denken. Maar dan wel met de overdrachtsbelasting, BTW, eigenwoningforfait en huurtoeslag. Veranderingen moeten volgens de deelnemers én Vereniging Eigen Huis gaan over de hele woningmarkt, dus kopen én huren.

De snelle conclusie dat huiseigenaren niet zo hechten aan de renteaftrek is dan ook onjuist. Het merendeel is er blij mee en kan het niet missen. Dat zijn niet de ‘rijksten’ maar juist de middeninkomens. Dat is een heel erg grote groep mensen voor wie een zwaardere hypotheeklast al snel een probleem kan worden. Vooral omdat zij andere lasten ook zien stijgen, in tegenstelling tot de inkomens. De discussie over de renteaftrek maakt deze mensen onzeker en angstig. Onzeker worden eigenwoningbezitters over de betaalbaarheid van hun eigen huis. Angstig worden huurders die willen kopen, maar zich afvragen of ze met die veelgenoemde ‘grootste beslissing in hun leven’ niet de grootste vergissing gaan maken. U mag het zeggen. Op 9 juni of nu aan ons.

4 opmerkingen:

  1. Mijn mening is dat de VEH naief om is gegaan met de media. Het was toch redelijk voorspelbaar dat die de uitslag van de enquete in hun eigen voordeel (=links) uit zouden leggen als daartoe de kans bestond. Een embargo zegt niet veel, en zeker niet in verkiezingstijd met linkse partijen op achterstand. Er is nu schade voor ons ontstaan die moeilijk is te herstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zit een denkfout in de rapportage. Als één van de problemen wordt "de daling van de huizenprijzen" genoemd. Volgens mij is dat niet als zodanig gevraagd. Volgens werd er gevraagd wat de mogelijke gevolgen van de afschaffing van de HRA waren, en ja, dat is "een daling van de huizenrpijzen". Maar ik zie dat, ook als huizeneigenaar, NIET als een PROBLEEM. Het is namelijk een deel van de OPLOSSING van een groter probleem: Dat de huizenprijzen veel te hoog zijn.

    Het wordt in het rapport dus ten onrechte als PROBLEEM gekenschetst, in plaats van een GEVOLG. Ik zie dit GEVOLG niet als een PROBLEEM, maar als deel van de oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad: ik heb een modaal inkomen, waar ik als alleenstaande fulltime voor moet werken.
    Indien er een duidelijk gefaseerd plan komt voor de hypotheekrenteaftrek kan ik bekijken op welke kosten ik wil bezuinigen, daar heb ik op zich geen moeite mee. Ik maak mij meer zorgen om de schuld die ik oploop als ik mijn huis verkoop. Want ik ga er van uit dat de huizenprijzen flink zullen dalen...of is dat een verkeerde hypothese?

    Met vriendelijke groeten,
    José

    BeantwoordenVerwijderen
  4. #anoniem: dat is inderdaad een risico! Als de prijzen dalen is voor veel mensen de waarde van de woning minder dan de hypotheekschuld. Als je dan moet verhuizen, zit je met een restschuld.

    BeantwoordenVerwijderen