dinsdag 8 juni 2010

Eén dag de baas

Vanochtend op station Den Haag Centraal kreeg ik een foldertje toegestopt van een nette meneer die ik herkende als een topambtenaar van één van de mooie ministeries die dit land rijk is. Een ambtenaar die speciaal vroeg is opgestaan om folders uit te delen op het station. Dat kan maar één ding betekenen: het is verkiezingstijd en deze ambtenaar wil in de Tweede Kamer. Zelf aan de knoppen zitten!

Maar hij zal nog even moeten wachten. Want op 9 juni hebben WIJ het voor het zeggen. Als kiezers zijn wij één dag de baas van Nederland. Daarna pakken de politici en de ambtenaren het weer van ons over.

Ik ga stemmen op de partij waarvoor de topambtenaar aan het folderen was, dus ik laat zijn identiteit en die van zijn partij maar even in het midden. Anders denkt u als lid van Vereniging Eigen Huis straks nog dat ik mijn eigen partijvoorkeur op uw kosten aan de man aan het brengen ben. Dat zou ik niet willen! Ik kan wel verklappen dat ik mijn partijkeuze bij deze verkiezingen in hoge mate heb laten afhangen van de plannen die partijen hebben gepresenteerd ten aanzien van de woningmarkt. Dat geldt overigens voor 7 van de 10 mensen die meededen aan onze grote internetpeiling.

Sommige mensen beslissen pas in het stemhokje op welke partij zij gaan stemmen. Blijft u ook tot het laatste moment zweven? Of wilt u beter beslagen ten ijs komen? En spelen bovendien de hypotheekrenteaftrek en de woningmarkt bij uw keuze een belangrijke rol? Dan heeft u vast baat bij één van de volgende tools:

- Stemwijzer wonen: daar kunt u aan de hand van stellingen bepalen welke partij – op het gebied van wonen – het dichtste bij uw eigen voorkeuren in de buurt komt;

- Rekentool hypotheekrenteaftrek: deze tool laat zien wat uw netto maandlasten worden bij de verschillende politieke partijen.

Mocht u hierna toch nog zweven, dan wens ik u een behouden vlucht. En geniet nog even van alle aandacht die de kandidaat-Kamerleden u momenteel geven, zou ik zeggen.

Ik werk morgen in Den Haag, waar ik ook woon. Maar misschien fiets ik toch even langs het station om te kijken of de topambtenaar er weer staat. Inzet moet worden beloond, vind ik. En héél misschien krijgt hij – als hij er weer zo vroeg voor is opgestaan - wel mijn voorkeursstem.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen