dinsdag 15 juni 2010

Energie besparen wordt een feest!


Er is veel aandacht geweest voor onderwerpen als de hypotheekrenteaftrek en de AOW bij de verkiezingen, maar wat zijn de plannen voor een beter milieu? Iedere partij heeft zo’n beetje geroepen iets aan verduurzaming te gaan doen, maar deze plannen zijn tijdens de campagneperiode niet echt aan bod geweest.

Als we nu eens naar de nipte winnaar, de VVD, kijken, dan zal bij het energiebesparingsbeleid ingezet worden op minder subsidies en meer stimulering van energiezuinige technieken. Het zou inderdaad ideaal zijn als er energiebesparingstechnieken in combinatie met financieringsconstructies op de markt komen die geen centje pijn meer doen. Stel dat ik mijn woning kostenneutraal energiezuiniger kan maken, of daarmee zelfs geld kan verdienen. Dan telt niet alleen het financiële voordeel, maar ook de wetenschap dat het wooncomfort, door minder kou en tocht en zo, zal toenemen en dat ik mijn steentje bijdraag aan het milieu. Dat maakt de keuze toch makkelijk om in actie te komen. Energie besparen wordt dan een feest!

Wij, eigenwoningbezitters, hoeven echt niet gedwongen te worden tot het installeren van zonnepanelen of het isoleren van onze woningen. Wij zullen echt wel overstag gaan als we verleid worden tot aantrekkelijke energiebesparingsproducten en -arrangementen. Maar ik mag toch hopen dat zolang het nog niet zover is, de nieuwe coalitie inzet op een goedwerkend subsidiebeleid om mensen op gang te helpen. Zodanig dat de eigenwoningbezitter er vrolijk van wordt en er gebruik van maakt.

Het is natuurlijk nog onduidelijk welke coalitie we gaan krijgen. Wat zou het geweldig zijn als Rutte dit snel geregeld heeft en het nieuwe kabinet inzet op verleiding tot inzet voor een beter milieu. Ik denk dat 1 juli net zo’n utopie is als het behalen van de klimaatdoelstellingen met de huidige ‘stimulerings’ regelingen. Maar het verleidingstraject lijkt me wel heel reëel.

1 opmerking:

  1. Thanks for your great information, the contents are quiet interesting.I will be waiting for your next post.
    zonnepanelen kopen

    BeantwoordenVerwijderen