vrijdag 2 juli 2010

Integraal congres over de woningmarkt

Gelukkig was er op 1 juli eindelijk weer een congres over de woningmarkt. Georganiseerd door de Rijksacademie voor Financiën en Economie in Den Haag. Politici waren er deze keer niet bij. Wel hoge ambtenaren: Mark Frequin als gespreksleider (directeur-generaal Wonen, Wijken en Integratie) en Bertold Leeftink (plaatsvervangend secretaris-generaal van Economische Zaken en tevens directeur Algemene Economische Politiek). En wetenschappers: Hugo Priemus (introductie overbodig) en Gerbert Romijn (Centraal Planbureau). Samen met Roel Steenbeek (de baas van woningcorporatie Ymere) mocht ik deelnemen aan het panel.

Aanpak woningmarkt
Van tevoren had Mark Frequin de ruimte om vrijelijk van gedachten te wisselen veilig gesteld door af te spreken dat uit de bijeenkomst niet geciteerd zou worden. Het was een geslaagde bijeenkomst, waarover ik dus helaas weinig kan verklappen. Wat me wel enorm opviel was het volgende. Eigenlijk iedereen was het eens over de wenselijkheid de woningmarkt in zijn geheel op de schop te nemen: huur én koop. Wel was er wat discussie over de vraag hoe de hazen zullen lopen als er een kabinet zou komen van 'rechtse' en 'linkse' partijen. Vóór de verkiezingen lagen tussen deze partijen de standpunten ten aanzien van de hypotheekrenteaftrek en de huurregulering ver uit elkaar. Zal dat betekenen dat er hemelaal niets gebeurt op de woningmarkt (à la Balkenende 4)? Of zal juist het speelveld heel breed worden getrokken? En worden juist daardoor hervormingen mogelijk in zowel de huur- als de koopsector, in samenhang? Laten we hopen dat dat laatste het geval is, waarbij een Stichting van het Wonen zou kunnen zorgen voor een breed maatschappelijk draagvlak. Natuurlijk zullen die hervormingen - zoals één van de sprekers, die hier anoniem moet blijven, het verwoordde - "geleidelijk, voorspelbaar en ordentelijk" moeten worden doorgevoerd. Waarbij, zo voeg ik daaraan nog maar eens toe, de betaalbaarheid en het waardebehoud van de eigen woning hoog in het vaandel moeten staan.


Verhuisbelasting terugverdienen
De overdrachtsbelasting lag op de bijeenkomst onder vuur. Er werden cijfers gepresenteerd ten aanzien van deze 'verhuisbelasting' die ik u niet wil onthouden. Stel dat u wilt verhuizen in verband met een nieuwe baan. En stel dat u in deze nieuwe baan 8% meer gaat verdienen. U doet er dan 18 jaar over voordat u de overdrachtsbelasting op uw nieuwe huis eruit hebt! Als u een riante 10% meer gaat verdienen doet u er nog altijd 12 jaar over. Mocht u de spekkoper zijn die in z'n nieuwe baan 12% meer salaris ontvangt, zelfs dan hebt u de overdrachtsbelasting pas na 8 jaar terugverdiend. Er kunnen dan twee dingen gebeuren: u accepteert de nieuwe baan toch maar niet (slecht voor de arbeidsmobiliteit) of u gaat op en neer reizen (slecht voor het milieu en voor de doorstroming op de wegen). Onluisterend toch, hoe schadelijk de effecten van zo'n belasting zijn?
Laat maar horen hoe u erover denkt!

1 opmerking:

  1. Zorgen! Ik lig in scheiding en mijn ex-vrouw woont in een huurhuis met een nieuwe vriend. Ik sta in dubio. Het huis waar ik in ben blijven wonen overnemen voor de prijs (te hoog) ingeschat op 307.000. Geen overdrachtsbelasting of k.k. maar eigenlijk boven mijn budget (kan net). Of verkopen met verlies en een nieuwe kleinere en goedkopere woning kopen maar met alle extra kosten. De vragen omtrent de stabiliteit rond de huizenmarkt en de onzekerheden van hypotheek renteaftrek houden me wakker 's nachts. Moet ik vertrouwen op een wijze beslissing van het nieuwe kabinet. Kelderen de prijzen? Wat is wijsheid?

    BeantwoordenVerwijderen