maandag 25 oktober 2010

Doet u al aan ‘Local Warming’?

Afgelopen week hadden mijn kinderen herfstvakantie. Ik ben veel met ze buiten geweest en dan merk je toch dat de herfst echt begonnen is. Met onze winterjassen aan hebben wij de koude wind en regen getrotseerd. Heerlijk is het om buiten te zijn, maar tevens oh zo fijn om vervolgens weer naar huis te gaan.


Woning isoleren
Ik woon in een woning uit bouwjaar 2000. De nodige isolatie zorgt er voor dat wij er in de herfst en winter heerlijk bij zitten. Ja, bij mij thuis doen we aan ‘Local Warming’. We zitten er binnen heerlijk comfortabel bij, ongeacht het weer buiten. Ik ken genoeg woningen waar dat heel anders is. Met name de woningen van voor 1975. Deze zijn dikwijls mooi karakteristiek, maar tochten en lekken er op los. Bewoners van zo’n woning zouden eens na moeten denken over de mogelijkheid van ‘Local Warming’ door hun woning te isoleren. Het kan namelijk zoveel aangenamer zijn . Daarnaast spaart het ook gewoon geld. En zolang de samenleving nog niet grotendeels draait op duurzame energiebronnen is al dat energieverbruik ook nog eens slecht voor ons milieu.

Binnendeuren sluiten
Nu de verwarming weer aan gaat, moet iedereen bij mij thuis er wel weer aan wennen om binnendeuren te sluiten. Met name de woonkamer en de badkamer worden verwarmd. Het is toch zonde als deze warmte meteen weglekt naar de onverwarmde hal door een openstaande deur. ‘Deur dicht’ hoor je mij dan ook regelmatig in huis roepen. In theorie heel simpel, maar doe het ook maar eens.

Spaarlampen gebruiken
Het wordt niet alleen weer kouder, maar ook weer vroeger donker. Het komend weekend gaat de klok een uur terug. De verlichting gaat dus eerder aan. Dat heeft vind ik iets gezelligs. Bij mij thuis wordt er volop aan de keukentafel geleefd. Daar zorgt een lamp met 5 ouderwetse peertjes voor de nodige verlichting en sfeer. De komende tijd brandt deze lamp weer behoorlijk wat uren. Het wordt vind ik tijd dat ik deze ‘peren’ eens vervang door spaarlampen. Waren tot voor kort de spaarlampen nog behoorlijk klinisch, tegenwoordig zijn de spaarlampen al dusdanig ontwikkeld dat ook hiermee sfeer in huis komt. Ook weer een simpel iets dus, maar je moet het wel even doen.

Verspillen van energie is zonde
Ik raad iedereen aan om ook aan Local Warming te doen. Je gunt het toch iedereen om comfortabel in zijn woning te wonen. Isoleren is daarvoor het belangrijkste ingrediënt. Maar ook als dat reeds gebeurd is, is het van belang om slim om te gaan met energie. Naast het isoleren van de woning als grote verbetering, zijn er ook nog heel veel kleine simpele zaken te verbeteren. Verspillen van energie is zonde als het op een comfortabele manier ook anders kan.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen