donderdag 23 december 2010

Blauwe banaan


Vorige week was ik op een conferentie in Amsterdam. Wouter de Vries jr sprak daar over blauwe bananen. Dat is sindsdien een begrip voor mij.

Gele bananen
Maar eerst ging het over gele bananen. De Vries jr sprak vanuit zijn professionaliteit als maketeer. Uit marketingoverwegingen is de gele banaan in veel opzichten een perfect product. Alleen de vorm al. Daar is over nagedacht. En dan de smaak. Daarbij komt geen enkel ander product in de buurt. De banaan is ook een heel duurzaam product. Je kunt de schil na consumptie van de inhoud gewoon weggooien in het bos. En dan de kleur. Perfect! Ieder op de wereld herkent deze kleur. Van Eskimo tot Chinees: allemaal weten zij dat de bananen geel zijn. Er is echter één probleem: ALLE bananen zijn geel, dus als individuele banaan val je niet meteen op. Dat is uit marketingoogpunt dan weer jammer.

Blauwe bananen
Blauwe bananen zijn daarentegen uitermate onderscheidend. Die vallen op. En dus is voor elke ondernemer de vraag van belang: waarom bent u een blauwe banaan?
- "Wij leveren de beste kwaliteit." Helaas, dat doen al uw concurrenten ook.
- "Wij stellen de klant voorop." Jammer, doet de rest ook.
- "Wij geven onafhankelijk advies." Dat zegt iedereen. Gele banaan!

Gelukkig is Vereniging Eigen Huis aantoonbaar een blauwe banaan. Sinds 1974 maken wij ons sterk voor de belangen van de huidige en toekomstige eigenwoningbezitters. Met ruim 680.000 leden en bijna 37 jaar ervaring kunnen wij als dat nodig is een vuist maken naar de politiek en naar marktpartijen. En dat is vaak nodig. Want als Vereniging EIgen Huis niet opkomt voor uw belangen, doet niemand het. Er is in Nederland maar één organisatie die over de volle breedte de collectieve belangen behartigt van de eigenwoningbezitters. Daarom zijn wij een blauwe banaan.

Ook in 2011 kunt u weer op ons rekenen. Fijne feestdagen!

3 opmerkingen:

  1. Hmm, een blauwe banaan... Met dit weer kan ik me er iets bij voorstellen.

    VEH is inderdaad een behoorlijk blauwe banaan, maar strikt genomen is VEH eigenlijk de enige banaan, en dat maakt vergelijken met andere bananen natuurlijk niet mogelijk. Een monopolist is altijd de beste. Weet iemand daarentegen hoe VEH zich als blauwe banaan verhoudt tot bijvoorbeeld een vierkante sinaasappel of paarse oliebol? Dat lijken me voor jou als directeur Strategie & Belangenbehartiging interessante vraagstukken voor onder de kerstboom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blauwe banaan? dit klinkt niet gezond. Beetje concurentie zou niet verkeerd zijn wordt de banaan weer geel en gezond en wellicht iets minder krom. Ik (lid van VEH) vind de toekomst van onze kinderen belangrijker dan alleen het economisch belang in de vorm van een huis. Ik hoop van harte dat VEH de ontwikkelingen om de vrijblijvendheid van wel/geen energielabel van de overheid gaat ondersteunen. Dit geeft een correctie in de markt van slecht geisoleerde koopwoningen waardoor er meer financiele ruimte ontstaat voor potentiele kopers om te kunnen investeren in energiebesparende maatregelen. Het effect is minder c02 uitstoot,lagere woonlasten, en een betere toekomst voor onze kinderen waar bananen niet kunstmatig op kleur hoeven worden gehouden. Leuke kerst gedachte toch?********

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat blauwe bananen verhaal komt uit management boeken. Ik heb laatste een presentatie van dezelfde strekking bijgewoond en toe ging het over groene tomaten.

    BeantwoordenVerwijderen