woensdag 16 februari 2011

Geen geleur

Bent u ook wel eens door een energieleverancier gebeld voor een nieuw energiecontract? Of is er zelfs weleens bij u aan de deur geleurd door bijvoorbeeld Nuon, Oxxio, Eneco of Essent? Die kans is best groot, want tweederde van onze leden is het afgelopen jaar benaderd om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Vereniging Eigen Huis heeft onlangs onderzoek gedaan onder 10.000 leden naar de tevredenheid over energieleveranciers. Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat onze leden de verkooppraktijken per telefoon of aan de deur door leveranciers absoluut niet waarderen.

Ongevraagd aan de deur
Maar liefst 84% van de mensen vindt het vervelend om een verkoper van een energiebedrijf aan de deur te krijgen. Ruim driekwart ergert zich aan telefonische verkoop. Ook wanneer een energieleverancier zijn eigen klanten ongevraagd met aanbiedingen benadert, wordt dit meestal niet gewaardeerd. Consumenten hebben al helemaal geen hoge pet op van de verkoopinformatie die ze ongevraagd aan de deur of via de telefoon krijgen. Slechts 23% vindt de informatie via de telefoon eerlijk en volledig en bij verkoop aan de deur is het resultaat helemaal dramatisch: slechts 13% heeft vertrouwen in de verhalen van de verkoper die ongevraagd langskomt.

Resultaat: irritatie gewekt
Ik vraag me echt af waarom leveranciers nog op deze manier te werk gaan. Tuurlijk, ze zullen er wellicht wat aan verdienen. Toch blijkt uit ons onderzoek dat slechts een zeer klein percentage ingaat op de aanbiedingen die per telefoon of aan de deur gedaan worden. De leveranciers wekken hiermee vooral irritatie op. Dit werkt niet bepaald positief voor hun imago. Ik vind dat het maar eens afgelopen moet zijn met die 'inbreuken op de privacy'. Er zijn genoeg andere manieren om de aanbiedingen onder de aandacht van de consument te brengen. Belabonnementen en zorgverzekeringen worden toch ook niet aan de deur gesleten.

Geen geleur aan mijn deur
Gelukkig is er voor u als consument al het bel-me-niet-register. U schrijft zich hier in en de kans is groot dat u niet meer gebeld wordt. Nou ja, het kan alsnog gebeuren. Op de een of andere manier is dit register nog altijd goed te omzeilen door leveranciers. En mogen de leveranciers niet meer bellen, dan komen ze juist vaker aan de deur. Heeft u al een colportagesticker voor op de deur?. Toch wel zo handig, maar ook dit biedt nog geen garantie tegen verkoop aan de deur.

Kortom, het wordt hoog tijd dat energieleveranciers stoppen met dat geleur, zowel telefonisch als aan de deur. Om deze praktijken in de kiem te smoren pleit ik naast een bel-me-niet-register ook voor een bel-niet-aan-register. Deze registers zouden niet meer omzeild mogen worden. Forse boetes moeten worden uitgedeeld als dit wel gebeurt.

1 opmerking:

  1. En niet te vergeten, want ook best belangrijk:

    https://www.postfilter.nl/

    Om al die geadresseerde reclamemeuk van bijvoorbeeld loterijen uit de brievenbus te weren...

    BeantwoordenVerwijderen