maandag 21 maart 2011

Blauw is in

Deze blog gaat niet over de Blauwestad. Hoewel ik het recente Cobouw-interview met projectleider Groenhof met interesse heb gelezen. Nee, deze blog gaat over het feit dat blauw 'in' is in de wereld van management en marketing.

Blauwe banaan
Eerder schreef ik al eens over de blauwe banaan . Dit naar aanleiding van een interessante toespraak van Wouter de Vries jr, dienstenmarketeer aan de Vrije Universiteit. Hoewel de gele banaan een prachtig product is (heel herkenbaar qua kleur, prachtig vormgegeven en volstrekt duurzaam), is het totaal niet onderscheidend in marketingtermen. De blauwe banaan is dat wel. Die valt op. En dus, zo betoogde De Vries jr., heeft het als aanbieder van producten of diensten totaal geen nut om je voor te laten staan op zaken als 'de beste kwaliteit', 'de klant voorop' of 'onhankelijk advies'. Dat zegt iedereen!

Blauwe oceaan
Nog maar net bekomen van dit inzicht kreeg ik van ons hoofd Marketing het boek Blue Ocean Strategy van W. Chan Kim & Renée Mauborgne kado. Hun belangrijkste boodschap is: stop ermee je te willen spiegelen aan je belangrijkste concurrenten! Dan ga je alleen maar meer op hen lijken. En voor je het weet zwem je met z'n allen in een oceaan die rood ziet van de haaien. Een veel betere strategie, zo betogen de auteurs, is te proberen je concurrentie irrelevant te verklaren. Door een geheel nieuwe markt te creëren, een blauwe oceaan.

Blauwe economie
En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, zat er bij NRC Handelsblad vorige week een speciaal katern over duurzaamheid. Met daarin een pleidooi om te komen tot een blauwe economie. Dit naar het boek The blue economy van Gunter Pauli. Volgens Pauli moet de groene economie een andere kleur aannemen om echt duurzaam te worden. In een blauwe economie zijn de productieprocessen niet 'minder slecht', maar ronduit goed. Natuurlijke processen moeten het uitgangspunt vormen voor zowel economische groei als duurzaamheid. In de blauwe economie gaat kwaliteit samen met betaalbaarheid.

Blauwdrukken
Kijk, dat laatste herken ik. Dat is immers wat wij als Vereniging Eigen Huis ook steeds nastreven. Door ons grote ledenaantal kunnen wij de individuele contributie laag houden, terwijl wij toch voldoende middelen binnenkrijgen om belangen van de leden zo goed mogelijk te behartigen. En in bijna 37 jaar hebben we gelukkig al heel wat voor de eigenwoningbezitters in Nederland kunnen bereiken . Dat Vereniging Eigen Huis daarbij een blauwe oceaan strategie avant la lettre heeft gevoerd, moge duidelijk zijn. Want toen in de jaren zeventig nog niemand zich bekommerde om de kwetsbare positie van eigenwoningbezitters, besloot onze oprichter Henny van Herwijnen dat er ook iemand aan hún kant moest staan. En omdat we anno 2011 in Nederland nog steeds de enige organisatie zijn die over de volle breedte opkomt voor het wel en wee van mensen met een eigen woning, kunnen wij met trots zeggen dat wij een blauwe banaan zijn. Hoewel ik persoonlijk niet zo geloof in blauwdrukken, kan ik u de in deze blog opgenomen verwijzingen van harte aanbevelen.

1 opmerking:

  1. Blauw... blauw... Hmmm: visioenen van blauwe enveloppen, en je daaraan op een blauwe maandag blauwbekkend helemaal blauw betalen omdat je anders met de sterke blauwe arm der wet te maken krijgt. Nee, ik kies toch liever een andere kleur :-)

    BeantwoordenVerwijderen