vrijdag 11 maart 2011

De publieke Zaak

Oud-collega's bij de rijksoverheid vragen mij regelmatig hoe ik het vind om nu in de particuliere sector te werken. Na bijna 25 jaar in Den Haag de publieke zaak te hebben behartigd. Mijn antwoord is altijd simpel: ik behartig nog steeds de publieke zaak. Alleen doe ik dat nu vanuit Amersfoort.

Zestig procent
Ga maar na. Het eigenwoningbezit is niet zomaar een deelbelang. Bijna zes op de tien Nederlandse huishoudens bezit een eigen woning. Ik werk nu dus voor meer dan de helft van de bevolking. De groep wordt nog veel groter als we er de één miljoen huurders bijtellen die eigenlijk ook graag een eigen woning zouden willen bezitten. Want in onze statuten staat heel duidelijk dat we er ook zijn voor de aspirant-koper.

Huur en koop
Bovendien zijn de huur- en de koopmarkt überhaupt niet los van elkaar te zien. Om een voorbeeldje te geven: er kunnen niet of nauwelijks sociale huurwoningen worden gebouwd zonder de bouw van koopwoningen. De winst op koopwoningen is namelijk nodig om het verlies op sociale huurwoningen te compenseren. Zo wordt de groep burgers wier belangen Vereniging Eigen Huis direct of indirect behartigt al redenerend steeds groter. Eigenlijk werk ik nu dus nog steeds - net als vanuit Den Haag - voor de gehele Nederlandse bevolking.

Kloof
Maar dan toch nog even het volgende. Toen ik van de Rijksoverheid overstapte naar Vereniging Eigen Huis kreeg ik regelmatig als reactie: "Ik ben lid, dus je gaat nu ook voor mij werken." Terwijl ik toen ik bij de overheid werkte nooit hoorde: "Je werkt voor mij." Hoogstens: "Ik betaal jouw salaris." Gelukkig is de kloof tussen Vereniging Eigen Huis en onze achterban niet zo groot als tussen de overheid en de burger.

Opzeggen
Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat het betrekkelijk lastig is je lidmaatschap bij de overheid op te zeggen. Bij ons is dat echter zo gepiept. Dus heeft Vereniging Eigen Huis al 37 jaar in zijn genen dat we de leden jaar in jaar uit waar voor hun contributie moeten geven. En daarom hebben we het in onze genen om goed naar de leden te willen luisteren. Opdat zij zich door ons ook echt vertegenwoordigd voelen. Bij het behartigen van hun belangen in het kader van de publieke zaak.

2 opmerkingen:

  1. Als de vereniging in zijn genen heeft de belangen van de nederlandse huurder en koper te behartigen, moeten ze hun standpunt over de hypotheekrente nog eens goed overdenken. Het in stand houden van deze prijsopdrijvende subsidie komt bij de 20% rijkste nederlanders terecht. Noem dat maar voor iederen opkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe kan een banksubsidie als de hypotheekrente aftrek in het belang zijn van de maatschappij? De 'korting' op de grond voor sociale huurwoningen is natuurlijk niets anders als het gevolg van de speculatieve opslag in bouwgrond en een volkomen verkeerd model van overheidsfinanciering.

    BeantwoordenVerwijderen