maandag 14 maart 2011

Terugroepactie

Producenten roepen sinds enkele jaren met de regelmaat van de klok producten terug. Soms lijkt het wel een reclamestunt. Het wordt ook algemeen aangenomen dat een terugroepactie het imago van producenten ten goede komt. Het toont immers aan dat het bedrijf in kwestie wil voorkomen dat de consument onnodige risico's loopt.

Spinnen
Zo loopt er momenteel een terugroepactie van Mazda. Vijftigduidend auto's worden terug naar de garage gehaald omdat de kans bestaat dat er een spin in de ontluchtingsslang van de bezinetank kruipt. Met alle gevolgen van dien. Want als het spinnenweb de ontluchtingsslang verstopt, kunnen er gaten ontstaan in de bezinetank. En in het ergste geval kan de bezinetank daardoor in brand vliegen. Althans in theorie. In de praktijk is het bij mijn weten nog nooit gebeurd. Maar Mazda neemt het zekere voor het onzekere.

Woekerpolissen
Het wordt hoog tijd dat ook verzekeringsmaatschappijen deze strategie gaan volgen ten aanzien van de vele woekerpolissen die in Nederland in omloop zijn. Temeer omdat de gebreken van deze polissen geen theoretisch risico vormen, maar een practische waarheid. Weliswaar zijn de hoge kosten die verzekeringsmaatschappijen in rekening brengen - via collectieve onderhandelingen - nu aan een maximum gebonden, maar dat neemt niet weg dat veel mensen nog steeds zeer ontevreden zijn over de polissen. Een terugroepactie is dus op zijn plaats. Mondjesmaat lijken verzekeraars deze weg nu op te willen gaan. Een aantal van hen heeft aangekondigd dat hun klanten kosteloos kunnen overstappen op betere producten. Beter laat dan nooit. Hoewel het voor het imago van de sector - én voor de consument - heel wat beter zou zijn geweest indien de verzekeraars eerder de spin uit hún ontluchtingslang hadden verwijderd.

1 opmerking:

  1. Rob,

    Ik deel je mening dat het de verzekeraars zou sieren om uit eigen beweging terugroepacties op te zetten om te voorkomen dat klanten financieel crashen. Anders dan de autofabrikanten zijn zij echter op geen enkele manier geïnteresseerd in de wensen en het welbevinden van hun clientèle. Geld binnenharken staat altijd op de eerste plaats, denk bijvoorbeeld aan de mede door VEH opgestarte discussie over de hypotheekrente marges. Er zal dus niet veel gebeuren op dit vlak...

    Je schrijft trouwens "Weliswaar zijn de hoge kosten die verzekeringsmaatschappijen in rekening brengen - via collectieve onderhandelingen - nu aan een maximum gebonden, maar dat neemt niet weg dat veel mensen nog steeds zeer ontevreden zijn over de polissen."

    Dat maximum aan hoge kosten, de Wabeke norm van pakweg 2.5 procent op het opgebouwde kapitaal, is echt de giller van de branche, Wabeke de natte scheet van de eeuw. De meeste verzekeraars wisten niet hoe snel ze hun handtekening onder deze norm moesten zetten, snel voordat Wabeke uit z'n delerium zou ontwaken. Wabeke heeft in feite de misleiding en diefstal van verzekeraars gelegaliseerd. De hele bescherming van consumenten is hiermee weer decennia achteruitgezet. Dat Wabeke niet is weggepromoveerd naar de lokale Aldi is me een raadsel.

    ...

    Bij nader inzien, eigenlijk is dat helemaal geen raadsel. Als je zo hoog boven je eigen competenties bent uitgestegen hoef je inderdaad helemaal niets meer te kunnen om in het pluche te blijven zitten. Wat een land...

    BeantwoordenVerwijderen