woensdag 4 mei 2011

Geen ‘digitaal, tenzij’-beleid maar een mediamix voor Vereniging Eigen Huis

"Er wordt vaak beweerd dat de Koningin rookt. Klopt dat?” Luidde de vraag. “Nee. De Koningin is ruim 40 jaar geleden gestopt met roken,” aldus de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD). Dit staat op de website van het Koninklijk Huis, in de categorie veelgestelde vragen. Internet is een rijke bron van informatie. Toch had ik dit heugelijke feit waarschijnlijk nooit vernomen als ik het niet had gehoord op BNR Nieuwsradio toen ik gisterenavond naar huis reed.

'Digitaal, tenzij'-beleid
Thuis aangekomen nam ik kennis van de veertiende uitgave van het blad Platform, een fraaie publicatie over overheidscommunicatie van de Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken. In de begeleidende brief las ik echter dat het veertiende nummer tevens het laatste zal zijn. Dit vanwege het 'digitaal, tenzij'-beleid van de rijksoverheid. Heeft u ooit van dit beleid gehoord? Ik niet. Totdat ik het las in de genoemde begeleidende brief, ondertekend door de coördinator van de Academie voor Overheidscommunicatie.

Platform
Vereniging Eigen Huis heeft geen 'digitaal, tenzij'-beleid. Natuurlijk willen wij wel graag bereiken dat onze website hét platform is voor eigenwoningbezitters die op zoek zijn naar informatie over hun eigen woning. Of het nu gaat om het kopen van een woning, de financiering ervan, om een verbouwing, om energiebesparing of om de woningmarkt in zijn algemeenheid. Maar dat neemt niet weg dat al onze leden maandelijks Eigen Huis Magazine op de deurmat krijgen. In ons magazine kunnen we lezers vervolgens weer verwijzen naar aanvullende informatie op de site. Informatie waar zij misschien nooit van zouden hebben gehoord als zij de link niet in het magazine zouden hebben aangetroffen. Daarnaast sturen wij gerichte e-mailnieuwsbrieven waarin wij eveneens doorverwijzen naar de website. Veel leden zouden zich echter nooit hebben opgegeven voor de nieuwsbrief als zij het niet in het magazine zouden hebben gelezen. Of op de website.

Signalen
In het magazine kunnen onze leden tevens lezen dat zij Vereniging Eigen Huis altijd kunnen bellen voor informatie en advies. Via het Informatie & Adviescentrum vangen wij op onze beurt signalen op van zaken die onze leden bezighouden. Dat leidt dan tot berichtgeving op de website, in het magazine of tot standpunten die wij innemen in de landelijke pers. Dat doen wij basis van de kennis van onze leden die wij misschien nooit verkregen hadden als zij ons daarover niet zouden hebben verteld aan de telefoon. Of via de e-mail. Of per brief. Of via ons Ledenpanel.

Mediamix
Vereniging Eigen Huis gelooft dus in een strategie waarbij uiteenlopende media elkaar kunnen versterken in onze communicatie met de eigenwoningbezitters in Nederland, in het bijzonder onze 680.000 leden. Het gaat om het vinden van de juiste mix. En die laten wij niet graag in rook opgaan via een 'digitaal, tenzij'-beleid.

2 opmerkingen:

  1. Beste Rob,

    De mediamix van Vereniging Eigen Huis maakt het toch erg moeilijk om in contact te komen met de beleidsmakers van de Vereniging. Als je belt word je gewoon in de wachtrij met 13 andere wachtenden gezet. Ook op de website is het onmogelijk om direct een e-mail te sturen naar bijvoorbeeld jouzelf. Met vriendelijke groet,

    andykok@estatehypotheek.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Andy Kok,

    We willen graag reageren via de e-mail, maar helaas krijgen we een foutmelding wanneer wij een e-mail hebben gestuurd naar het e-mailadres dat je hebt aangegeven.

    Kun je opnieuw je e-mailadres geven?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,
    Het webcare team

    BeantwoordenVerwijderen