donderdag 19 mei 2011

Vrije Energiemarkt?

Bent u net overgestapt naar een andere energieleverancier? Zo ja, dan heeft u geluk, want als bestaande klant bij een energieleverancier is de kans groot dat u wordt benadeeld ten opzichte van nieuwe klanten.

Een goede afloop bij Greenchoice
Een collega van mij, een expert op het gebied van energiecontracten, had laatst een akkefietje met Greenchoice. Ze had er een jaarcontract voor gas en elektra. Tegen het einde van de looptijd van haar contract leek het haar verstandig om Greenchoice eens te bellen of ze haar, als bestaande klant, een nieuw bod konden doen voor het jaar daarop. Om te zien of het nieuwe bod gunstig was, heeft mijn collega dit afgewogen tegen hetzelfde product van Greenchoice aangeboden via de Energieprijzenvergelijker. Wat bleek: via de Energieprijzenvergelijker was ze voor hetzelfde energiecontract goedkoper uit dan het rechtstreekse bod van Greenchoice. Greenchoice probeert nieuwe klanten dus te lokken met aantrekkelijke tarieven via onder andere energieprijzenvergelijkers, maar benadeelt bestaande klanten met hogere tarieven. Mijn collega is uiteindelijk ingegaan op het gunstigere aanbod op de prijzenvergelijker, in dit geval kon dat gelukkig ook als bestaande klant van Greenchoice. Daardoor kon mijn collega voor het tweede jaar een energiecontract bij Greenchoice krijgen, waarbij ze niet benadeeld werd ten opzichte van nieuwe klanten. Dit is dus goed afgelopen, maar helaas gaat het er vaak heel anders aan toe.

Bestaande klanten uitgesloten
Greenchoice is echt niet de enige leverancier die bestaande klanten benadeelt ten opzichte van nieuwe klanten. Vereniging Eigen Huis heeft allerlei energiecontracten die worden aangeboden via energieprijsvergelijkers onder de loep genomen. En wat is er uit gekomen: er zijn veel energieleveranciers die gunstige contracten aanbieden waarvoor alleen consumenten die het afgelopen jaar geen klant van de betreffende leverancier zijn geweest in aanmerking komen. Bestaande klanten worden dus in groten getale benadeeld.

Dit vind ik ‘energieprijsdiscriminatie’. Bestaande klanten moeten hogere tarieven voor eenzelfde product betalen dan nieuwe klanten. Leveranciers geven blijkbaar weinig om hun bestaande klanten. Zeker nu de energiemarkt gelukkig meer turbulent wordt en er meer wordt overgestapt, doen energieleveranciers er volgens mij beter aan hun bestaande klanten te koesteren.

Hoe vrij is de energiemarkt nu echt? Vereniging Eigen Huis gaat de barrières op een rij zetten. U hoort hierover nog van ons!

Als tip wil ik alvast meegeven: beding bij verlenging van uw energiecontract dat u ook gebruik kunt maken van de korting die geldt voor nieuwe klanten.

6 opmerkingen:

  1. Eerlijk gezegd vind ik hier niet zo veel aan de hand. In plaats van te schrijven "bestaande klanten worden benadeeld" zou je ook kunnen schrijven "nieuwe klanten worden bevoordeeld". Iets andere nuance...

    Er is op zich toch niets mis mee dat een winkel/leverancier nieuwe klanten lokt met een korting o.i.d? Wat nu als elke nieuwe klant een luxe etentje krijgt aangeboden. Moeten dan alle bestaande klanten dan ook maar elk jaar uit eten kunnen op kosten van de leverancier omdat ze anders benadeeld worden?

    In de energiesector kan je zo overstappen naar een andere club. Dat is anders bij hypotheken, daarom is daar prijsdifferentiatie wel echt ongewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe altijd boodschappen bij de Appie Happie. Het is inderdaad wel gek als in ik in de A&H kom tijdens de hamsterweken en de kortingen alleen gelden op vertoon van de EDAH-kortingpas:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat bestaande leden zelden of nooit krijgen klopt wel. Ik heb dat als volgt opgelost.
    Vorig jaar mijn abonnement op de consumentengids opgezegd. Even later telefoon met een aanbod van 50% korring op het jaarlidmaatschap. Heb de Computer Totaal opgezegd. Kreeg een e-mail met een aanbieding: één jaar voor 1/3 van de prijs. Heb een paar jaar geleden de NVRV gids opgezegd en nu TV totaal met een BBQ omdat ik nieuw lid ben geworden. Heb een nieuw abonnement op PC Active genomen: vergezeld van een nieuwe printer..Het loont om oude lidmaatschappen op te zeggen. Toen ik 25 jaar lid was van de anwb kreeg ik een bon met een tegoedbedrag te besteden voor een door de ANWB gekozen goed doel...een jasje of truitje uit de ANWB winkel was er niet bij....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Afgelopen jaar meegedaan met VEH collectief inkopen. Ik kreeg een aanbod en heb vervolgens met mijn bestaande aanbieder gebeld (Nuon) wat ze kunnen betekenen. Toen was Nuon bereid om nog iets met de prijs te doen plus ik hoefde dit jaar geen vastrecht te betalen. Al met al daarmee net weer iets goedkoper dus ben ik niet overgestapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan Jeroen:
    Ik zou het veel redelijker vinden als een trouwe klant meer wordt beloond dan een 'hopper', waar je als bedrijf geen continuiteit op kunt baseren.

    Overigens gebeurt er bij VEH / FBTO hetzelfde: bij het afsluiten van een verzekering wordt het lidmaatschap van VEH vergoed. Knap lullig als je al jaren bij beide organisaties bent aangesloten en zelf nooit een introductiecadeau hebt ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat je zegt klopt precies. Deze actietarieven zijn eenmalig dus als je bij de leverancier blijft dan krijg je meestal niet nogmaals dit actietarief. Je kan wel ervoor kiezen om over te stappen naar een andere leverancier. Dan krijg je dat actietarief weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen