maandag 31 oktober 2011

Goed nieuws: een bank die het klantenbelang centraal stelt

Er wordt gewerkt aan een bank die het belang van de klant centraal stelt. In Nederland is dit helaas zo uitzonderlijk dat het landelijk nieuws is.


Grootbanken
In de Nederlandse bankensector maken een paar grote spelers de dienst uit. Een handvol banken (Rabo, ABN AMRO, ING en SNS) heeft verreweg het grootste deel van de binnenlandse markt in bezit. En ook de lobbyclub van de banken (NVB) kan geen stap zetten zonder de goedkeuring van deze grootbanken.


Mededingingsbeperkend gedrag
Onderling concurreren doen de grootbanken alleen met het mes op de keel. Neem de markt voor hypotheken. Pas nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een onderzoek was gestart naar de hoge winstmarges op hypotheken én een paar buitenlandse concurrenten zich op de Nederlandse hypotheekmarkt had gemeld, liepen de historisch hoge winstmarges eerder dit jaar terug. Waarna de NMa concludeerde dat de hypotheekmarkt gevoelig is voor mededingingsbeperkend gedrag. Een markt die dus in de gaten moet worden gehouden, want van de Nederlandse grootbanken moeten we niet verwachten dat zij vrijwillig met elkaar een scherpe concurrentiestrijd zullen aangaan.


Nationale Hypotheek Garantie
Bont maakten de grootbanken het ook toen zij, via de door hen gecontroleerde NVB, besloten collectief de NHG-normen links te laten liggen (Nederlandse Hypotheek Garantie). De grootbanken zitten - de Rabobank voorop - niet te wachten op de rentekorting die zij bij toepassing van de NHG op hypotheken moeten geven. Ook vinden zij het maar niks dat kleine concurrenten dankzij de NHG goedkoper geld kunnen aantrekken dan anders het geval zou zijn. Aan concurrentie hebben de grootbanken immers een broertje dood. Gelukkig zorgde een witte raaf in de bankenwereld, BNP Paribas, medio augustus voor een scheur in het gesloten bankenbastion. Tegen de grootbanken is het echter moeilijk opboksen. Zeker met een Franse moeder die veel Grieks staatspapier in bezit heeft.


Consumentenbank
Terug naar het bericht van vorige week over de klantvriendelijke bank in oprichting. Dit is goed nieuws. In ons land is dringend behoefte aan nieuwe toetreders die het belang van de klant echt centraal stellen. Achter het initiatief zitten de ondernemer die beleggersbank Alex groot maakte en verzekeraar Aegon. Vermoedelijk moeten zij wel voorbereid zijn op forse tegenwerking van de grootbanken en de NVB. We zullen zien hoe het loopt. Persoonlijk hoop ik op een moderne versie van David en Goliath.

3 opmerkingen:

  1. Dit is wel je meest nietszeggende bericht ooit Rob :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat banken maar eerst beginnen op het bijstellen van het vastgoed op mark-to-market niveau. Ik denk dat de grootbanken dan wel iets anders nodig hebben dan dit geBasel ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo onafhankelijk is vastgoedprofessor Eichholtz:

    Follow the money
    http://www.ftm.nl/original/de-vastgoedprofessor-en-zijn-belangenconflicten.aspx

    BeantwoordenVerwijderen