maandag 3 oktober 2011

Retweet in de oude en nieuwe media

Sinds enige tijd ben ik op twitter actief onder @rob_mulder. Nou ja, actief. Er gaan dagen voorbij dat ik mijn volgers verzuim te melden dat ik in de zon zit. Of dat ik vergeet te vertellen het even voor gezien houdt (#twexit). Misschien heb ik daarom ook wel zo weinig volgers. Persoonlijke berichtjes doen het goed, naar het schijnt. Soms word ik geretweet. Door @eigenhuis, met dank aan het Web-team van Vereniging Eigen Huis. En soms ook door anderen. Via retweets wordt mijn bereik ineens veel groter. Maar voor mij kunnen de 'nieuwe'(sociale)media' qua bereik tot nu toe niet tippen aan de 'oude media'. En bovendien wordt door in oude media ook volop geretweet.

Tweeverdieners
Neem de afgelopen week. Woensdagochtend vermeldde de Telegraaf op de voorpagina dat Vereniging Eigen Huis niet begrijpt waarom tweeverdieners veel minder hypotheek kunnen krijgen dan éénverdieners. Het gaat om huishoudens met dezelfde samenstelling en hetzelfde bruto inkomen. In het ene geval werken beide partners, terwijl in het andere geval maar één van beide partners een inkomen heeft. Waarom tweeverdieners met een bruto jaarinkomen van 40.000 euro ruim 35.000 euro minder kunnen lenen dan een éénverdienershuishouden met 40.000 euro, kunnen wij niet begrijpen. Bovendien komen er steeds meer tweeverdieners.

Pauw en Witteman
Het Telegraafartikel werd woensdagochtend onmiddelijk opgepikt door andere oude media. Bijvoorbeeld door Radio 2 en Radio 1. Zodoende kon onze woordvoerder Hans André de la Porte (@HansAdlP) het bericht op de radio retweeten. Niet veel later meldde Nieuwsuur zich. En terwijl Hans onze boodschap voor de camera nog een keer verwoordde, was ik in de Tweede Kamer voor een rondetafelgesprek over de woningmarkt. Een mooi podium voor een paar extra retweets. En ik zat nog niet in de trein terug naar Amersfoort, of de redactie van Pauw en Witteman (@pauwenwitteman) had zich gemeld. Met het verzoek of we onze boodschap in de uitzending van woensdagavond wilden komen retweeten in een debat met voorzitter Boele Staal van de Nederlandse Vereniging van Banken. Zo gezegd, zo gedaan.

Volkskrant
Inmiddels had de Volkskrant zich ook al gemeld met het verzoek om mee te werken aan een kort interview voor de zaterdag krant ('het twistgesprek'). Door al dit geretweet - wat in de oude media meer energie en tijd kost dan in de nieuwe media - kon ik pas later op internet vernemen dat sommige kijkers van Pauw en Witteman mij een drammerig mannetje vonden en de heer Staal een bralaap. Of omgekeerd; ik kan het niet meer terugvinden. Gelukkig voor ons beiden waren er ook meer positieve reacties.

In de zon
Mijn ervaring is dus dat de oude media toch wel heel erg handig blijven als je een groot bereik wilt hebben voor je boodschap. Zeker als een bericht vaak wordt geretweet. En de nieuwe media geven een heel mooi podium voor de mensen in het land om hierop te reageren. Misschien ga ik nu maar eens twitteren dat ik een blog heb geschreven. Of dat ik weer in de zon ga zitten. Ik schrijf deze blog op een zonovergoten zaterdag in Amersfoort. Zo meteen ga ik de kranten lezen, lunchen en nog even de stad in met vrouw en kind. #twexit!

2 opmerkingen:

  1. wat een stilte hier .. hier .. hier ..

    echo .. echo .. echo ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat komt omdat het stukje eigenlijk nergens over gaat .. gaat .. gaat ...

    En waarschijnlijk ook omdat er een aantal opties zijn weggehaald uit de lijst om te kunnen reageren:

    * Naam plus URL
    * Anoniem

    Zo gaat het inderdaad wel erg stil worden op dit blog aangezien weinig mensen er trek in hebben om eerst een account te moeten openen bij één van de in het lijstje overgebleven opties...

    BeantwoordenVerwijderen